Zsolnay csempe és épületkerámia



Egyre erősödik az a meggyőződésem, hogy Hajdú-Biharban valami különleges levegő lehet, mert az ottani legények csipkelődőbbek, mint az ország bármely más tájegységének fiai-:))) Az még hagyján, hogy Wladislaw nincs megelégedve a szecessziós üveggyűjteményem "kerekségével", és "csak és kizárólag a csipkelődés kedvéért" hiányolja a magyarokat. Urambátyám viszont  a tőle megszokott biztos érzékkel lecsapott az egyetlen olyan mondatomra, amit - mert olyan szépen, szakszerűen hangzott - máshonnan csakliztam el. Ráharapott, és most rágicsálja "a képzőművészet és az ipari funkcionalizmus társítását". Hát, jó étvágyat hozzá, de közben azért vess egy pillantást az itt következő képekre, hátha "finibb" lesz egy kicsit-.)))


Az igaz, hogy szecessziós magyar üvegvázákat, kancsókat, kelyheket még nem mutattam (gyűjtögetem hozzá az anyagot, de kicsit nehezebb dolog, mint Gallé-t meg Tiffany-t találni), viszont volt már két cikk Róth Miksa üvegablakairól és üvegmozaikjairól.


Többször volt Zsolnay-tárgyakból összeállítás, hiszen mint a nevem is mutatja, az irántuk való elfogultságomat le sem tagadhatnám. És most is mi mással válaszolhatnék a csipkelődős hajdúsági fiúknak, mint újra egy kis Zsolnayval. Méghozzá a "képzőművészet és a funkcionalizmus társításának" példájaként egész egyszerűen fali- és kályhacsempéket mutatok, no meg a végén ráadásként néhány épületet a sok-sok közül, amelyeket Zsolnay épületkerámiával diszítettek. ( Ennek meg mese.mese fog örülni, ő hiányolta a szecessziós épületeket -:)))


Remek cikket találtam hozzá, abból fogok néhány önkényesen kiragadott részletet  idézgetni, de természetesen az egész szöveget elolvashatjátok, ha az alábbi linkre kattintgattok:

 http://www.zetna.org.yu/zek/folyoiratok/64/kovacs.html

 


 

"A 19. század végén megszülető iparművészetnek az a törekvése, hogy önmagát a "grand art"-tal egyenrangú művészeti ágként határozza meg, szükségképpen vezetett ahhoz a felfogáshoz, hogy a tárgynak a puszta használhatóságnál többet kell nyújtania. Maga az "iparművészet" fogalma is a formateremtés rangját hivatott jelezni, a kézművésség és az autonóm művészi alakítás szintézise jegyében. E törekvés részben a művészeti ágak egymástól való távolodására, részben a tömegessé váló ipari termékek silány külsejére adott válaszként született meg, és egyben kijelölte a fejlődés irányát."


"Magyarországon - és azokban az európai országokban, ahol ez a korszak egybeesett a nemzeti identitás kulturális meghatározásával - a születő iparművészet egyúttal az önálló, helyi tradíciókban gyökerező " nemzeti stílus" kialakításának igényét is felvetette."


"A Zsolnay gyár ezekben az évtizedekben, Zsolnay Vilmos irányítása alatt vált világhírűvé. Gazdasági fejlődése, Zsolnay Vilmos üzleti , keramikai és művészi törekvései tükrözik a korszak minden jellegzetességét, egyúttal minden területen előremutatóak."


"Kivirágzott a szecesszió az építkezési osztályon, a kályhagyárban, a szobrászati műhelyben, a kerámiai szakiskolában: kőből formált virágok tenyésztek a kályhacsempéken, növénytartó edényeken, kerti vázákon."


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


@@@@@@@@@@


Én elfogadnék néhányat közülük a fürdőszobámba.-.)))


Az épületek közül az első - természetesen - a pécsi Postapalota épülete. 8-10 éves koromban éppen a vele szemközti - szintén nagyon szép - épületben laktunk, ezért érthető az elfogultságom, ugye? Szerintem ez Pécs egyik legszebb épülete, jelenleg is a főposta működik benne. Sok saját fotóm is van róla, egyszer majd talán lesz rá alkalom, hogy alaposabban is bemutassam.


Marosvásárhely, Kultúrpalota


Állatkert, Elefántház


Egy részlet az Elefántházról


Földtani Intézet, Budapest


Cifra Palota, Kecskemét


Iparművészeti Múzeum, Budapest (saját fotóm)


Iparművészeti Múzeum, Budapest (saját fotóm)


Mátyás templom, Budapest


Postatakarékpénztár, Budapest

....és folytathatnánk a sort, sok szép, ismert épület képével, amelyeket mind Zsolnay kerámiával diszítettek építőik. Egyszer talán folytatom is. Végezetül: köszi fiúk, hogy végre volt apropóm hozzá, hogy "elsüthessem" a Zsolnay csempés képeimet. Nagyon szeretem őket, ezt abból is láthatjátok, hogy a blogomba közülük az egyiket választottam címképnek. Remélem, a magazin látogatóinak is tetszenek.  Ha még nem unjátok, holnap jönnek a magyar üvegmüvesek munkái! Ja, és nemcsak a Zsolnay-csempéket imádom, hanem a csipkelődős megjegyzéseket is-:))) Jöhet a következő!-.))))

2007.06.05 (16:18)
szerző: [eozin]

Utóirat 2010. december 15-én:
1.)
Mint a 2010-nél régebbi keltezésű cikkeim mindegyike, ez is eredetileg a hotdog.hu-n lévő profilom magazinjában jelent meg eredetileg. Mivel az egy társasági oldal, egy-egy témámhoz több hozzászólás is érkezett. Ezekre gyakran hivatkozom a cikkeimben, - ebben a mostaniban talán még inkább, mint általában. Nem akartam változtatni az eredeti szövegen, remélem, itt sem zavaró.
2.)
Időközben készült még egy összeállítás a témában, mert a felújított Zsolnay Múzeumban járva újabb gyönyörű fali-, padló- és kályhacsempékkel és épületkerámiákkal  találkoztam, s ezeket természetesen meg is örökítettem. Ezeket a fotóimat itt láthatod, szeretettel várlak.


 Örülnék, ha olvashatnám a véleményedet!:)

   Vissza a Mi is az az eozin rovatba                     Nyitólapra